Carina - Här och Nu!

Alla inlägg under april 2011

Av Carina - 28 april 2011 11:06


Nu blir det mycket uteritter. Det är såååå härligt   !!! Det känns verkligen att hästarna älskar att få lämna gården för att se omgivningen i Stora Bandsjön.


Det är inte så många stigar som är ridbara ännu men det blir bättre och bättre för varje dag det är sol   och värme   !


Både Greven och Märta-Louise utvecklas bra i paddockträningen. För mig och Greven fungerar både skänkelvikning, öppner och sluter i skritt riktigt bra nu.


Några filmsnuttar har det blivit......


Lite vingligt i öppnerna är det och jag får se upp så dom inte övergår i skänkelvikning........MEN KUL HAR VI!




 


Vi varierar träningen med lite bommar.......Å ÄVEN DÄR HAR VI

KUL!!



 


Märta-Louise och Leif är så otroligt duktiga tillsammans! Dom tränar på skänkelvikning (med inte alltför stor tvärning!), bogen in (som snart blir en kanonbra öppna!) och även dom varierar

träningen med bommar.......



 
 
NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina  
   

Av Carina - 25 april 2011 10:59


Tänk vad mycket man kan hinna med på en dag..........


Iza och Nivinn höll farmor och farfar i full aktion hela påskaftonen........så himla kul!!!


 

 

 










   



 

   

 


 

   


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


  

Carina




Av Carina - 21 april 2011 08:57


Greven har en favoritväg   .


Han fastnade för den redan första gången vi red där. Vet inte riktigt varför.

Kanske för att vi brukar trava där.

Kanske för att han är travhäst och genast kände att här brukar travhästarna i området göra sina träningspass.

Kanske har han sett dom målade pinnarna som står på sidan sandvägen.........

Kanske tycker han helt enkelt bara att det är en trevlig ridväg.........




 


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!



Carina  

Av Carina - 17 april 2011 10:09


Vilken härlig lördag   ! Kunde inte bli bättre!


Sol och värme  ..........bara några få regndroppar  ........


Våra älskade barnbarn Iza och Nivinn med föräldrar kom på besök. Leifs kusin Bengt dök också upp. .

Lördagen bjöd på korvgrillning och ridning. Det blev en härlig eftermiddag med våra barnbarn! 


         


Vi har lärt Greven att göra halt på ordet: Stanna.

Nu försöker vi lära Iza att smacka betyder framåt och ordet "stanna" betyder stopp.

Greven lyssnar noga på Iza. Det blir ett litet missförstånd när Iza smackar istället för att säga "stanna". Men Greven är en förståndig häst. Jag behöver bara ta lite lätt i tygeln och Greven fattar direkt att det inte var läge för trav just nu.........trots den fina smackningen.

Men det tog inte lång tid så hade Iza förstått hur enkelt det är att "rida" Greven   ! 

 


Jag avslutar bloggen men två härliga bilder på två härliga och glada barnbarn      !

   

NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina    

Av Carina - 10 april 2011 15:22


Klicka på länken nedan!


http://www.slattman.se/images/pictures/comic3.jpg


Serien är tecknad av Tomas Slättman.


Tomas har även tecknat bilden jag har ovanför mitt namn i slutet av varje blogg. Min favoritbild......den är hur bra som helst!!



NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


 Carina

Av Carina - 9 april 2011 18:35


Är det någon som gillar blåst????


Det är himla tur att vi har lådor att lägga höet i åt hästarna. Det skulle inte bli mycket hö kvar i hagen om vi la det direkt på marken.


Det blåser så in i vassen så jag själv knappt blir kvar på marken............. 


Greven och Märta-Louise är nyskodda. Å det var på tiden. Den här gången hade vi väntat lite för länge. Men nu är det fäste under hovarna! Härligt!


Inge nytt på ridfronten. Men i hagen händer det saker........Märta-Lousie har kommit på att hon kan välta tre av dom fyra hölådorna........ 


Jag funderar skarpt på att leta fram några stora tunga stenar och lägga i botten av hölådorna......... 


Medan Märta-Louises dagar till stor del består av att hitta på hyss så ser Greven mest ut att mysa och må gott. Lite som tjuren Ferdinand!


 


Greven är precis det som jag ska träna på att vara:  HÄR OCH NU!


Hur nu det här ska gå till.........att jag ska kunna vara här och nu.........det begriper jag inte riktigt   


Jag förstår tankesättet. Jag förstår att det är bra. Jag förstår till viss del hur jag ska träna........men......


Dom som verkligen känner mig tror jag förstår att det kommer att bli otroligt svårt för mig att lära mig HÄR OCH NU.

Jag (min hjärna) är ständigt på språng. Å så har det varit hela livet.

Men nu är det tänkt att jag ska lära en gammal hund att sitta  .......intressant!


Jag återkommer säkert till ämnet längre fram.


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina   

Av Carina - 3 april 2011 14:30


Uteritt både lördag och söndag - härligt   !


Ingen sol, men luften var varm och skön. Vindarna kändes nästan ljumma igår. Idag hade vi tur. Har precis kommit tillbaka från uteritten och nu har det börjat regna - rejält! Hoppas att det bara är en skur.........   


På uteritten idag mötte vi en bil + en bil med hästsläp. Märta-Louise var jätteduktig! Bilen utan släp körde sakta så vi bara red på. Bilen som hade hästsläpet med sig signalerade vi åt att stanna. Det är ju ganska smalt på "våran" väg som går ut till bonden. Och då det fortfarande är snö i diket så finns det heller ingenstans att gå undan. Bilisten var vänlig nog och stannade medans vi red förbi. Greven fick ta täten och Märta-Louise hakade på.


Å det var inga problem   !!


Det är bra att vi möter lite bilar här hemma, där dom inte kör allt för fort, så Märta-Louise har chans att vänja sig vid trafiken. Vi hade hoppats på att snart kunna rida ner på den större vägen. Men det får vänta lite......för där kör rally! Vägen är kurvig och ganska smal.......inte så optimal att rida på. Men för att komma åt lite andra ridvägar så måste vi gå på den vägen en bit........    


Inatt hade tydligen Greven legat precis där han kissar........så det blev till att ta fram hink och vatten! Det var lite svårt att tvätta rent då han fäller så mycket hår. Men han blev riktigt fin!


 

 

Efter tvätten så var det dags att klia lite under manen. Greven tycker att det är såååååå skönt!!


    


Sen kan man ju klia sig i boxen också..........


   


Å kanske Märta-Louise vill bli kliad lite .......


 

Märta-Louise ser nästan lite förnärmad ut! Just nu brunstar hon ordentligt.........tur nog så tar Greven ingen notis om det. Han är helt ointresserad fastän att hon lyfter på svansen och flörtar    !

 


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina  

Ovido - Quiz & Flashcards