Carina - Här och Nu!

Alla inlägg under maj 2011

Av Carina - 25 maj 2011 16:20


Tjingeling igen! Eller ska jag kanske säga Tingeling igen   ! Nja.....så roligt var inte det skämtet.......... 

 

 Det blir lite hund så här emellanåt nu........såklart! Den nya familjemedlemmen måste också få lite plats på bloggen. Nu får hästar och hund samsas om utrymmet.


Även om Tingeling är en kastrullälva så sitter hon inte alltid i kastruller  .........hon leker också.......här med sin favoritboll!



 


Kompisen Felix var här och hälsade på för första gången i helgen. Tingeling fräste som en katt åt Felix. Men gentleman som Felix är så var han tyst och boxades bara lite med framtassarna.


Felix är ett par veckor äldre. Lite annan ras. Har något längre ben. Springer lite fortare.

Men då Tingeling är en tuff tjej så sa hon ganska klart åt Felix att hon inne i den lilla kroppen är en stor tiger   !

Det blev full fart! Tingeling och Felix hade himla kul  !


 


 


Sen har Tingeling fått sin första dusch.....det gick riktigt bra......kanske inte så kul..... ........men det var mysigt efteråt och få ligga å torka på min bröstkorg....


 


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina    

Av Carina - 22 maj 2011 09:59


Jag bloggade för ett tag sedan om världens sötaste hund - Felix! Hundvalpen som min son med familj precis har införskaffat. 


 

Nu har det visat sig att detfinns TVÅ stycken VÄRLDENS FINASTE HUNDAR!


Vår alldeles egna lilla kastrullälva, TINGELING, har anlänt!


 


 

Ja, vad säger ni? Visst är hon helt underbar?!!!

Lite fakta för er som är intresserade:

Här på bilderna är Tingeling 9 veckor gammal. Hon är en blandning av Chihuahua, Laza Apsho, Shih Tzu och Yourkshireterrier.

Ja, helt enkelt VÄRLDEN SÖTASTE HUND!


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina  

Av Carina - 18 maj 2011 08:48


Jag brukar ofta ha kameran i fickan......men naturligtvis inte den här gången  


Häromkvällen när det var dags att ta in hästarna så var det fullt ös i hagen   ! Hästarna såg ut att ha himla kul          !


Jag stod en kort stund och tittade på men skyndade sedan in efter kameran. Tyvärr fick jag inte med så mycket av hästarnas lek. 

Jag och kameran blev helt plötsligt mera intressant än bocksprången.......men lite film blev det!


En liten kul grej.....kolla (film nr 2) hur otroligt väl Märta-Louise blir kamouflerad då hon står vid en björk.......kanske något för svenska försvaret.....måla gråa prickar på kläderna då dom krigar i svenska björkskogarna   . 





 
   


  



  

 

NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


  Carina 

Av Carina - 16 maj 2011 13:31


Ibland kan jag känna som om om min ridning inte går framåt. Att min utvecklingen går så långsamt. Kan ibland kännas som om jag står och stampar på samma ställe.......  


Men igår tog jag och tittade igenom lite bilder. Oj - det har ju hänt massor   !!


Det är himla nyttigt att fota och filma och sedan gå tillbaka för att se att utveckling faktiskt är mycket större än vad man (jag) tror.


Greven och jag började vår väg till bra/rätt ridmuskler med att delta i en kurs i AR för Pernilla Sandqvist (juni 2010). Vi började vårt arbete från marken.....


   

Greven var otroligt duktig på kursen. Han lyssade och försökte verkligen förstå vad jag ville.


Från att nästan ha kommit direkt från travbanan och helt plötsligt gå runt i en paddock med en knasig tjej bredvid som ber om ett steg i taget och hovarna rätt placerade i varje steg så gjorde Greven ett helt fantastiskt jobb!!


Greven måste ha funderat på vad i hela världen han hade

hamnat 


I höstas följde vi upp med fler kurser. Nu uppsuttet.


 


Redan här hade vi utvecklats otroligt mycket tillsammans! Man glömmer så fort hur det var när man började......Greven är en fantastisk häst på att försöka lyssna till vad jag ber om. Verkligen försöka göra sitt bästa.

Greven är en underbar partner  !


I vinter har det inte var så mycket träning i paddock. Roliga uteritter istället.


I paddocken har vi kämpat på en hel del själva men även haft ett par lektioner för Angelica Hesselius. Då jag tränar själv i paddocken brukar Leif vara med och hålla lite koll på vad vi gör.......... Kan behövas!


     

Herregud! Nu gör vi ju både öppner och sluter, skänkelvikning, börjat nosa lite på sluter på diagonalen, travar över bommar, kämpar på med bakdelsvändningar och mycket mycket mera!


Och så har vi ju så himla kul tillsammans...........jag och

Greven    !!!!



OCH DET ÄR VIKTIGT - ATT HA KUL NÄR MAN RIDER!! KOM IHÅG DET!!



NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina  











Av Carina - 13 maj 2011 14:32


Jag rider/tränar Greven för det mesta. Leif rider/tränar Märta-Louise.


Men nu har jag tagit mig mod och kravlat mig upp på våran prinsessa igen...... Egentligen är hon ju hur lugn som helst!

Förstår inte varför jag är något reserverad för att rida våran älskade Märta-Louise......   


Här är i alla fall bild- och filmbevis!



   



 



 

Jag måste ha lite balans i min blogg.......här kommer min favoritbild av mig och Greven i repris! Min högst älskade Greve! Hm.....tänk att jag har en Greve på gården.......  


    


Leif och jag har världens bästa hästar! Bältra Greven nu 6 år gammal och Slättmans Märta-Louise nu 4 år gammal. Visst är dom fina tillsammans ?!!


 


NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina  



Av Carina - 9 maj 2011 07:33


Nu när ni läser den här rubriken så tror ni att jag har ramlat av Greven i flygande fart......men nä......så är det inte!


Det är nämligen så att både Leif och jag har flygit (hoppat) för första gången med våra hästar   ......över ett dike........


Varken Märta-Louise eller Greven är förtjusta i att gå över diken. Det vill till att det INTE är det minsta lilla vatten i diket om vi ska ta oss över.


I helgen fick vi sällskap på våran uteritt av våran granne Kicki, med sin otroligt tjusiga häst Bruna. Himla kul!



   


Vi passade på och använda Kicki och Bruna som draghjälp för att få våra hästar att gå över ett vattenfyllt dike. Det är en av våra roligaste stigar som tyvärr har ett dike som inte vill torka upp så här på våren.


Kicki och Bruna klev över diket utan problem (naturligtvis!). Sen var det min och Grevens tur.


Jag smackade och smackade och smackade.....och emellanåt petade på med pisken...... i säkert minst tre minuter   ........


Greven laddade och laddade och laddade (kröp ihop med kroppen mer och mer) men ville inte gå (hoppa) över diket......men plötsligt tog han en jätteskutt över! Äntligen!  


 ......undrar just om jag såg ut så här i ansiktet?


Sen fick Leif mana på Märta-Louise en del. Men ganska snart tog hon ett JÄTTESKUTT över diket.

Vilken tur (skicklighet) att Leif satt kvar   !

Sen var det bara att njuta av den fina skogsvägen     !


MEN.......den  här stigen innebär att vi måste vända och rida samma väg tillbaka........på gott och ont..........


Nu fick våra hästar träna att passera diket en gång till! Och vi också för den delen.......


Först Kicki och Bruna. Sen jag och Greven.


Den här gången tvekade han bara en liten stund. Sedan tog han ett

J Ä T T E L Å N G T HOPP över diket.........YEEHAA.........  ! Nu kan jag lova er att jag såg ut så här i trynet!!


Men jag satt kvar!! Jag hade ett rejält mantag! Det var rätt så kul faktiskt   !


Greven blev väldigt upprymd och sprallig efter det här hoppet. Han kände sig nog rätt stolt   .


-Jag kan ju hoppa också - l å n g t, tänkte han säkert!


Sen kom Märta-Louise......och Leif. Den här gången tvekade inte Märta-Louise ett dugg. Ett jättefint hopp över diket och tre galoppsprång i den blöta myrmarken som är på andra sidan.


Det här var Märta-Louise och Leifs första galoppsprång tillsammans  !! Om än bara tre språng....så ändå va' härligt!!


Tyvärr finns inte hoppen med på bild.......men en liten filmsnutt från den fina stigen finns med......



   


Förutom den härliga uteritten så har helgen bestått av fika utomhus, njutning av solen, målning av nya sadelkammaren, fortsatt krattning av hästhagar.....å lite annat smått och gott.

Vilket fantastiskt väder det har varit......och är  !! Jag har semester måndag och tisdag........  !!!



NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina    

Av Carina - 4 maj 2011 08:20


Vad det är härligt att rida ut  ! 

Det händer så mycket....... 


Som i helgen till exempel. Vi promenerade längs en jättefin skogsväg som i hästarnas sinne har enormt mycket goda   buskar på sidorna. Greven försöker alltid norpa åt sig en och annan kvist.


Optimist som jag är försökte jag vända mig om i sadeln och filma Leif och Märta-Louise som kom skrittande en bit bakom oss.


Vad händer? Jo, naturligtvis så kände Greven att jag hade släppt "kontrollen" för en stund......HAN KLEV RAKT IN I DOM TVÅ METER HÖGA BUSKARNA....och då menar jag inte att han bara stannade bredvid och norpade lite kvist....


Nä, på ett ögonblick så stod vi mitt ibland alla buskar och grenar. Jag var tvungen att slå av kameran och försöka ta oss ut ur buskarna utan att fastna med stigbyglar och tyglar.


Greven var JÄTTENÖJD   ! Han som normalt sett brukar tycka att det är lite obehagligt då vi rider i skogen och grenarna drar sig efter kroppen.........nu brydde han sig inte ett dugg fastän att han stod med buskar både under magen och på båda sidor av kroppen.


- Himla va' gott   , sa han!



 


Jag måste medge......jag hade rätt roligt åt händelsen......synd att det inte var Leif som hade kameran i handen......det såg säkert rätt så kul ut   !



NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina   

Av Carina - 2 maj 2011 14:36


Min son och hans familj har skaffat hund. Å inte vilken hund som helst......... UTAN VÄRLDENS SÖTASTE!!


Han heter Felix. Det är en korsning Chihuahua och Bichon Friche.


Inte utan att jag är lite avundsjuk. Titta på bilderna här.....så klart att man blir kär vid första ögonkastet........ ååååå.......!!



 



NY DAG - NYA MÖJLIGHETER!


Carina    

Ovido - Quiz & Flashcards